Ars Independent 2019 już za 4 tygodnie!

Tegoroczna edycja festiwalu Ars Independent już za miesiąc! Przez 6 festiwalowych dni czekać na nas będzie ponad 40 multimedialnych wydarzeń zebranych pod hasłem #Unsubscribe. Wśród nich m.in. 6 debiutów i filmów drugich nominowanych w konkursie Czarny Koń Filmu.

Pamiętajmy, że nagrodę w tym i pozostałych konkursach – statuetkę i tytuł Czarnego Konia oraz 500 EUR – przyznaje festiwalowa publiczność.

Jakie filmy powalczą w tym roku o nagrodę?

Gorące lato w podupadającym mieście, nastoletnie głowy pełne marzeń o ucieczce do Nowego Jorku, zaborczy rodzice i zazdrosny eks – to „Firecrackers” Jasmin Mozaffari w pigułce. #Girlpower i dużo szaleństwa.

Debiutująca reżyserka, Kim Bo-ra, w „Gnieździe kolibra” snuje uniwersalną opowieść z wyraźnie zarysowanym kontekstem społecznym, o koreańskiej rodzinie po przejściach, żyjącej w wielkiej płycie. Silna nostalgia do czasów dzieciństwa sąsiaduje tutaj ze specyficzną formą absurdu oraz sensualną fakturą kadrów.

„Nóż + Serce” Yanna Gonzaleza – znanego dobrze festiwalowiczkom i festiwalowiczom ze „Spotkań po Północy” (2013) – to perwersyjny slasher utrzymany w konwencji horrorów „giallo”. To opowiadana w neonowo-barokowym przepychu historia mordercy w skórzanej masce na twarzy i zabójczym dildo w ręce, polującego na pracowników branży „gay porn”.

Sześć scen. Sześć lat. Sześć chwil, które ukształtowały relację Jenny i Leona, oraz doprowadziły do jej końca. W „Pink Wall” Tom Cullen stworzył film w poetyce kina Erica Rohmera i Richarda Linklatera, oparty o długie rozmowy dwojga bliskich sobie osób. Bolesne i bardzo prawdziwe studium rozpadu więzi międzyludzkich.

Debiut Erika Schmitta, „Cleo”, to podróż do Berlina jakiego nie znamy – surrealizm i nostalgiczne kino w jednym. Fani twórczości Michela Gondry’ego czy Jean-Pierre’a Jeuneta będą zachwyceni, bowiem Schmitt wdraża niezliczone wizualne sztuczki, od animowanych sekwencji po iluzje optyczne, umiejętnie wykorzystując je, by wzmocnić fabułę.

„Serpentário” Carlosa Conceição wybierzemy się w wędrówkę pustynnym szlakiem przez postapokaliptyczne rubieże Afryki. Poetycko-nostalgiczne doświadczenie o akcie desperackiej walki z bezlitosnym upływem czasu.

Jeśli chodzi o kino, przez Unsubscribe rozumiem świadome oglądanie filmów mniej popularnych, artystycznych. Sporą frajdę sprawia mi znalezienie w ofercie polskiego Netflixa bądź HBO filmu z kilkoma ocenami, bądź nawet nieistniejącego na Filmwebie. To taki mój sprzeciw wobec masowego oglądania tych samych treści. Taki też jest co roku konkurs Czarny Koń Filmu – na przekór i z enigmatycznymi tytułami – komentuje Sławomir Kruk, starszy programer przy festiwalu Ars Independent.

Przypomnijmy, że w sprzedaży dostępna jest ostatnia pula karnetów na festiwal (w cenie 100 PLN), a od 10 września kupić będzie można także bilety na wybrane wydarzenia (13 PLN). Do nabycia tylko w sieci Ticketportal.

Organizatorami wydarzenia są instytucja kultury Katowice Miasto Ogrodów oraz Miasto Katowice.