Ars Independent x HumanDoc

W kolaboracji z festiwalem filmowym HumanDoc przygotowaliśmy dla Was serię wieczornych pokazów online! Zaparzajcie herbatkę, wskakujcie pod kołderkę, odpalajcie VOD.

Wybrane filmy oddają sytuację w której się aktualnie znajdujemy. Codziennym wyzwaniem jest oswajanie przestrzeni domowej, tworzenie z sypialni biura, z kuchni restauracji. Z kolei walka ze złą polityką wyprowadza na ulicę ludzi, którzy dają upust swoim emocjom na transparentach i murach. Na to wszystko nakłada się widmo katastrofy klimatycznej, która zdaje się wyprzedzać działania wprowadzone w celu jej złagodzenia (nie ma tu już mowy o jej zatrzymaniu) i coraz wyraźniej uświadamiamy sobie zabójczy wpływ człowieka na planetę. Pod płaszczykiem agendy ECO niszczy się kulturę, ekosystemy i zasoby naturalne.

Kino dokumentalne od zawsze pokazuje aktualne problemy. Dokumentowanie wydarzeń w różnych miejscach na świecie pozwala nam nabrać perspektywy. Uświadamiamy sobie, że problemy są wszędzie i nie ograniczają ich żadne granice geopolityczne. Dostrzeżenie tego faktu prowadzi nas do refleksji: może rozwiązań nie trzeba szukać na własnym podwórku, może już je wypracowano, a kolektywna siła umysłów pozwoli nam wyjść z impasu, w którym się znajdujemy.

Wybrane filmy potwierdzają zasadność tej refleksji. Może ukraińskie balkony (“Wejście przez balkon”), to odpowiedniki polskiego wyboru ramy okiennej czy koloru wnęki balkonowej? Są świadectwem ułudy człowieka, że małym zabiegiem architektonicznym jest on w stanie dookreślić przestrzeń i nadać jej indywidualny charakter, nie zawsze zgodny z wymogami estetyki. Uśmiech, z jakim bohaterzy filmu opowiadają o swoich balkonach, popijaniu kawy i uprawianym na nich voyeuryzmie, dowodzi tego, że są one dla nich namiastką wolności. Status kultowy przeszklonych “potworów” pokazuje, jak konieczność adaptacji dodatkowych metrów kwadratowych, może przerodzić się w oddolny ruch społeczny, uszczęśliwiający człowieka.

Z bezpiecznej przestrzeni mieszkalnej niezależnie od miejsca na ziemi, w którym się znajdujemy może nas jednak wyprowadzić bunt. Konieczność przekształcenia wynikającej z niego agresji w ekspresję, która pozwoli wyrazić swój sprzeciw przeciwko: skorumpowanym rządom, biedzie, kłamstwu polityków, pomijaniu problemów społecznych generuje działania, które z aktywistów wyrażających swoje poglądy na murach czy transparentach w wybranej przez nich formie artystycznej czyni ARTIVIST-ów (art + activism). Nie jest tu ważne, że nazwą tą określili się artyści kenijscy; termin ten można przypisać wszystkim ludziom, którzy ze słowem i aktem twórczym wychodzą na ulicę.

Wspomniany wcześniej balkon i ulica to przestrzeni wąskie, które jednak kierują uwagę człowieka na szerszą perspektywę. Zaczyna on zadawać pytanie o indywidualny ślad, który zostawia na ziemii. Stąd już krok do refleksji nt. klimatu. Temat ten podejmuje ostatni z wybranych przeze mnie filmów, którego twórcy dostrzegają zgubne skutki działań realizowanych pod hasłem inicjatyw proekologicznych. Okazuje się, że zapory wodne stawiany na m.in: rzece Ganges tak naprawdę przyczyniają się do pogłębiającej się industrializacji oraz zwiększają społeczne dysproporcje ekonomiczne. Problem przedstawiony w filmie znany jest w zachodnich mediach pod hasłem “Greenwashing-u”.

Filmy zostaną udostępnione jednorazowo o godzinie pokazu (z marginesem 10 minut). Do oglądania konieczne jest założenie bezpłatnego konta na HumanDoc VOD.

Wejście przez balkon, Roman Blazhan, UKR 2019 26′

21.12 PN 21.00 | ZA DARMO

Oni nie znają naszej sztuki. Graffiti w Kenii, Paulina Zając, POL / KEN 2019 56′

22.12 WT 21.00 | ZA DARMO

SunGanges, Valli Bindana, IND / USA 2018 74′

23.12 ŚR 21.00 | ZA DARMO