#DigitalDragons! #DD2016!

Krakowska Stara Zajezdnia już po raz kolejny gościła Digital Dragons. W dniach 16 i 17 maja blisko 1300 uczestników zawitało nad Wisłą by partycypować w 71 prelekcjach, dających w sumie 3200 godzin wykładowych. Wow.

Wśród gości branżowe legendy. John Romero, współautor shooterowego kanonu (Wolfenstein 3D, Doom, Quake), z insiderskim wystąpieniem o początkach pionierskiego dla gatunku FPS studia id Software. Feargus Urquhart, obecnie CEO Obsidian Entertainment (Star Wars: Knight of the Old Republic II, South Park: The Stick of Truth, Pillars of Eternity), niegdyś lider znamienitego Black Isle Studios, z inspirującą, płomienną przemową o swoich 25 latach w branży. Czy Chris Avellone, mający w dorobku klasyki RPG (serie Baldur’s Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights), a dzisiaj pracujący m.in. nad duchowym spadkobiercą kultowego Planscape: Torment – Torment: Tides of Numenera, zdradzający kulisy pracy designera.

Już to w zupełności wystarczyło by zakreślić sobie na czerwono w kalendarzu datę Cyfrowych Smoków. A przecież poza tym na 5 salach równocześnie wybrzmiewały najróżniejsze fachowe wystąpienia: od niuansów technologicznych, przez kwestie marketingowe, po case study różnych produkcji. Zaś w międzyczasie tłumy kłębiły się przy Indie Showcasie z 69 projektami z całej Polski, stoiskach partnerów i sponsorów festiwalu, pitchingach gier, albo po prostu kawie czy piwie. Nie wspominając o wieczornej gali rozdania nagród (Wiedźmin, Wiedźmin, Wiedźmin) i upojnym afterparty (open bar, open bar, open bar).

Co mnie uwiodło w szczególności? Na pewno fascynująca prelekcja Michała ‘bonzaja’ Staniszewskiego (goszczącego w 2013 roku na Ars Independent) ze studia Plastic z autorską i pięknie alogiczną koncepcją filozoficzną związku liczb, idei i gamedevu; swoistym manifestem na rzecz nieszablonowego myślenia o pomysłach na gry.

W skrócie? Digital Dragons to impreza zrealizowana z rozmachem i profesjonalną dbałością o detale, zróżnicowany program, swobodna, nienadęta atmosfera, niemało ciekawych wystawców z grami, technologiami, projektami. To również mocny dowód na rosnące znaczenie gamedevowej branży na mapie Polski, a co za tym zmierza – zauważalności i pozytywnego wizerunku gier wideo w kraju. Nieprzypadkowo minister nauki i szkolnictwa wyższego odwiedził imprezę i to tutaj ogłaszano nadchodzący ministerialny program wsparcia finansowego dla sektora.

Cyfrowe Smoki wyrosły na stały punkt w corocznym terminarzu festiwalowego turysty, któremu bliskie są gry wideo. Do zobaczenia za rok w KRK!